.

.

środa, 14 maja 2014

Szparagi z jajkiem i serem wg Aleex



Maj to zawsze czas na szparagi. Nie każdy je lubi, ja sama dopiero się do nich przyzwyczajam, powoli odkrywam ich smak. Nie wiem jeszcze, czy je polubię. Fascynuje mnie ich kształt, wyglądają bardzo apetycznie, dlatego każdego roku choć raz je przygotowuję w swojej kuchni. W tym roku wybrałam zielone szparagi. Przed kupnem obejrzałam ich główki (łuski powinny być zamknięte) i końcówki (powinny być soczyste, wilgotne).



Zielone szparagi mają zazwyczaj lekko zdrewniałe końcówki. Przed gotowaniem należy je odciąć lub odłamać. Ja wolę tę drugą metodę – odginam szparaga, a on łamie się w miejscu, w którym twarda końcówka łączy się ze świeżą łodygą.
Jeśli udało nam się kupić młode szparagi, nie musimy ich obierać. Jeśli jednak wolimy obrane, wystarczy delikatnie obieraczką ściągnąć cieniutką skórkę. No i przyrządzanie – na zielone szparagi wystarczy 5-10 minut gotowania lub grillowania. Warzywa nie powinny być całkowicie miękkie, lepiej jak zostaną leciutko chrupiące. Ale każdy przygotowuje je tak jak lubi. Z czym je podawać? Można tradycyjnie z masełkiem lub zrumienioną bułką. Można duszone w maśle z czosnkiem, można je grillować lub ugotować i podać z dodatkami jako ciepłą przekąskę. Ja dziś serwuję ciepłą wiosenną przystawkę – szparagi z jajkiem i serem. Polecam.


Składniki:

• pęczek zielonych szparagów
• odrobina żółtego sera
• 1 jajko
• wiórek masła
• olej do smażenia
• sól,
• 1 łyżeczka cukru

Sposób przygotowania:

1. Szparagi obrać, odłamać końcówki,  opłukać i odłożyć.



2. Zagotować wodę w garnku z dodatkiem soli i cukru.


3. Ser zetrzeć na drobnych oczkach tarki.


4. Do wrzątku włożyć szparagi. Najlepiej użyć wąskiego, wysokiego garnka, w którym związane szparagi stawiamy pionowo tak, by główki wystawały ponad powierzchnię wody. Ja nie mam takiego naczynia, dlatego użyłam zwykłego, szerokiego garnka.


5. W tym czasie usmażyć na patelni jajko sadzone.


6. Szparagi odcedzić, ułożyć na talerzu. Gorące posypać startym żółtym serem.



7. Na wierzchu położyć świeżo usmażone jajko. Na główkach warzyw ułożyć wiórek masła.


8. Podawać od razu po przyrządzeniu.

Smacznego.

7 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Ja wciąż się do nich przekonuję :) W tej wersji smakują naprawdę dobrze. Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  2. Ja podobnie jak Ty przyglądam się szparagom..podchodziłam już kilka razy by je ugotować i w końcu chyba po Twoim poście i dokładnej instrukcji się zdecyduję!!! dzięki. Fajnego bloga prowadzisz, będę zaglądać:):) Tyle tu tematów dla mnie !!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam.Bardzo dużo korzystam z Pani przepisów dania mi smakują ,szukałam dzisiaj przepisu na zupę cebulową nie znalazłam może jakaś mała inspiracja??

    OdpowiedzUsuń
  4. Wstyd się przyznać ale ja jeszcze nigdy nie jadłam szparagów. Przymierzam się do zakupu już od dawna i pewno w tym sezonie już się nie odważę. A takie z jajeczkiem i serem muszą być pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziewczyny - zachęcam do spróbowania. Należy tylko uważać, by ich nie rozgotować :) Pozdrawiam, Aleex :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Polecam gotować szparagi związane w pęczek (sznurek bawełniany) na stojąco, tak aby łebki wystawały z wody – ugotują się w samej parze.
    Tak to jest już z tym warzywem, że końcówka gotuje się szybciej, więc gotując je całe zanurzone w wodzie będziemy mieli albo rozgotowaną końcówkę, albo niedogotowaną „łodygę” – nie wpływa to co prawda na sam smak, ale już na konsystencje, a co za tym idzie wrażenia podczas jedzenia, już bardzo.

    OdpowiedzUsuń