.

.

piątek, 9 stycznia 2015

Guacamole wg Aleex



Znacie guacamole? Jak podaje źródło jest to meksykański sos (salsa) przyrządzany na bazie awokado. Guacamole swoje początki miał już w czasach azteckich. Oprócz awokado dodaje się także limonkę i sól. Poszczególne rodzaje guacamole mogą zawierać pomidory, paprykę chili, cebulę, kolendrę, czosnek i inne przyprawy. Spożywa się go zazwyczaj z plackami tortilla, chociaż Meksykanie dodają go do niemal każdej przystawki. Nazwa guacamole pochodzi z języka nahuatl, āhuacamolli (w języku nahuatl āhuacatl - awokado, molli - sos), w języku hiszp. wymawia się je jako guakamole.
Istnieje bardzo wiele przepisów na przygotowanie tego sosu, które zależą zarówno od dostępności składników, jak i od osobistych upodobań. Najczęściej podstawą potrawy jest roztarte awokado, szczypta soli i odrobina soku z limonki lub cytryny. Tam gdzie awokado jest drogie, jako dodatkowego wypełniacza używa się kwaśnej śmietany lub majonezu, co niektórzy uważają za niepożądane, ze względu na zagłuszenie smaku awokado. W kuchni meksykańskiej składników tych nie używa się do sporządzania guacamole (natomiast są one popularne w amerykańskich wersjach tego sosu). Awokado należy najpierw pozbawić pestki a następnie włożyć do miski (w Meksyku używa się w tym celu specjalnego naczynia tzw. molcajete - które ma kształt kamiennego moździerza) i rozetrzeć nożem lub widelcem, dodany później sok z limonki zapobiega zmianie koloru startego owocu. Inne składniki sieka się albo kroi i miesza z wcześniej przygotowanym awokado.
Mimo że guacamole wywodzi się z Meksyku, stało się bardzo popularną przekąską, szczególnie w USA.
Ja do tej pory nie przygotowywałam guacamole w mojej kuchni. Nawet nie miałam tego w planach, bo… jakoś nie mogłam sobie wyobrazić smaku tej przystawki. Ale życie wszystko weryfikuje. W sylwestrowy wieczór przyjechała Gwiazdeczka z M. Przywieźli kilka różnych produktów, a wśród nich było awokado.
Mamuś, trzeba je szybko zużyć, bo jest dojrzałe – usłyszałam.
No tak. Dojrzałe, czyli miękkie. Tylko co z nim zrobić – zastanawiałam się. I po namyśle zrobiłam guacamole. Wyszło znakomite. Smak guacamole zaskoczył mnie zupełnie. Świetnie smakowało jako dodatek do wędliny, pasta na kanapkę, ale przede wszystkim jedzone razem z grubo krojonymi chipsami. Świetnie sprawdzi się podczas karnawałowych spotkań. Polecam.


Składniki:

• 1 dojrzałe awokado
• 1 mała cebulka
• 1 ząbek czosnku
• ½ łyżeczki pasty paprykowej
• sól
• sok z limonki do smaku

Sposób przygotowania:

1. Awokado przekroić, przekręcić połówki i wyjąć pestkę.




2. Miąższ wydrążyć łyżeczką i przełożyć do praski. Przecisnąć, aby był bez grudek, aksamitny.





3. Cebulkę pokroić w drobniuteńką kosteczkę, dodać do awokado.


4. Czosnek przecisnąć przez praskę, dodać do masy.


5. Dołożyć pastę paprykową, doprawić solą i sokiem z limonki.


6. Wszystkie składniki dokładnie wymieszać.


7. Podawać z dowolnymi dodatkami.


Smacznego.

8 komentarzy:

  1. guakamole akurat sama jeszcze nigdy nie robiłam, ale jadlam u koleżanki i bardzo mi smakowało:)
    u mnie ostatnio na imprezach też królują różne dipy,czy to do warzyw czy chipsów :) nawet dodałam dzisiaj wpis z trzema głównymi :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem tym zachwycony, jeszcze nie robiłem, ale po tym poście bardzo chętnie zrobię :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja uwielbiam pastę z awokado i jajek :) dawno temu, gdy pierwszy raz próbowałam awokado stwierdziłam, że jest całkowicie bez smaku, taka mamałyga. Przekonałam się jednak, że do past, sałatek lub jako składnik koktajlu owocowego awokado sprawdza się wyśmienicie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Alex, guacamole znam i często gości na naszym stole, Ale przepis jest świetny, jak wszystkie na Twoim blogu. Mnie się spodobały bardzo te wielkie efektowne łyżki:) Gdzie można takie kupić? Asia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Asiu - łyżki możesz kupić na Allegro, w sklepach z rzeczami do domu, bywają też w Lidlu :) Pozdrawiam, Aleex :)

      Usuń
  5. Uwielbiam wszystko, co da się zrobić z awokado- bo mimo wszystko- samo w sobie jakoś mi nie smakuje, ale już z odpowiednimi dodatkami... Warto częściej je spożywać ze względu na jego walory zdrowotne, a tych jest wiele.
    Pozdrawiam
    Marta

    OdpowiedzUsuń